شیوع کرونا باعث از رونق افتادن بسیاری از اصناف شده است. یکی از مشاغلی که در این مدت آسیب زیادی دید نمایشگاهداران اتومبیل بودند، از جمله نمایشگاهداران اتومبیل خیابان امام خمینی(ره) و خرمشهر که به دلیل کمشدن استقبال شهروندان از خرید خودرو، کسب و کارشان کساد شد. به طوری که بسیاری از صاحبان این حرفه در محله امام خمینی(ره) با اولین تعطیلات کرونایی اصناف با روی آوردن به فروش غیرحضوری تلاش کردند برخی خسارت خود را با فعالیت در فضای مجازی جبران کنند.
محسن صادقیپور از اوایل دهه 70 در خیابان امام خمینی(ره) به خرید و فروش خودرو مشغول است. او در این سالها توانسته به واسطه اعتباری که به دست آورده اعتماد افرادی را که قصد فروش خودرو دارند به دست بیاورد به طوری که بسیاری از مالکان وسایل نقلیه خودرو خود را برای فروش نزد او در نمایشگاه به امانت میسپارند.
با شیوع کرونا از اواخر سال98 صادقیپور جزو اولین نمایشگاهداران اتومبیل در محله امام خمینی(ره) بود که فروشگاه خود را برای رعایت قرنطینه تعطیل کرد و کسب و کارش را به فضای مجازی انتقال داد. او درباره نحوه تعطیلی نمایشگاه و فروش خودروهایش در فضای مجازی میگوید: «از روزی که خبر شیوع کرونا اعلام شد، کار ما وارد یک رکود شدید شد به طوری که دیگر کمتر کسی برای خرید خودرو به ما مراجعه میکرد و تنها شاهد تردد همکاران و دلالانی بودیم که کارشان خرید و فروش خودرو است.
در همان روزهای نخست پسرم پیشنهاد داد برای حفظ سلامتی خود مدت کمتری در نمایشگاه حضور داشته باشیم و به جای آن در فضای مجازیاتومبیل بفروشیم.پس از موافقت من، پسرم تصاویر تمام خودروهای نمایشگاه را با جزئیات و اطلاعات کامل در فضای مجازی منتشر کرد.»
پس از موافقت من، پسرم تصاویر تمام خودروهای نمایشگاه را با جزئیات و اطلاعات کامل در فضای مجازی منتشر کرد
صادقیپور درباره نحوه فروش اینترنتی خودروهایش توضیح میدهد: «پس از ایجاد کانال یک بنر و چند تراکت چاپ کردیم که در آن فعالیت مجازیمان را اعلام کرده بودیم. چند روز بعد هم که اعلام شد صنف ما باید همراه با دیگر مشاغل غیرضروری تعطیل کنند، درهای نمایشگاه را بستیم و تنها اوقاتی به نمایشگاه میآمدیم که یک مشتری قصد خرید و تحویل خودرویی را داشت که در فضای مجازی دیده بود.
صادقیپور ادامه میدهد: در روزها و هفتههای اول تعطیلی نمایشگاه فروش زیادی در فضای مجازی نداشتیم چرا که خریداران خودرو ترجیح میدهند حضوری خودرو را بخرند اما در هر صورت پس از یک مدت شرایط کاری ما بهتر شد و با فروش خودرو در فضای مجازی توانستیم درآمدی به اندازه هزینههای خود داشته باشیم.
در این مدت نیز بسیاری از نمایشگاهداران خودرو با الگوبرداری از ما تصمیم به فروش اینترنتی گرفتند. حتی برخیشان سایت راهاندازی کردند. اگرچه دلالانی که کارشان خرید و فروش خودرو در نمایشگاهها بود حضورشان در اینجا بسیار کاهش پیدا کرده چرا که بسیاری از آنها قید اینکار را زدند و به مشاغل دیگر روی آوردند. برای خود یک نمایشگاه اتومبیل دایر کردند و مستقل شدند.
صادقیپور اضافه میکند: پس از بازگشایی نمایشگاه از همان روزهای نخست توجه خاصی به رعایت شیوهنامههای بهداشتی داشتم به طوری که استفاده از ماسک در این نمایشگاه برای همه الزامی است و افراد باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند. علاوه بر این بهطور مداوم محیط نمایشگاه را ضدعفونی میکنیم. خوشبختانه من تا به امروز به واسطه رعایت همین اصول بهداشتی برخلاف بسیاری از همکارانم هرگز به کرونا مبتلا نشدهام.